LPP

Här hittar du den pedagogiska planeringen för det här arbetet som berättar om varför vi ska läsa litteraturhistoria, hur vi ska arbeta samt vad som kommer att bedömas i detta arbete. Tydligare betygskriterier hittar du under kunskapskrav.


Ämne: Svenska
Det är bara en liten del av all litteratur som skrivits som valts ut som betydelsefulla texter som är värda att bevaras för framtida generationer. Syftet med dessa texter är att de ska berätta något om vår historia. Litteraturhistoria handlar om hur människans sätt att förstå och beskriva verkligheten förändras över tid, om livsvillkor och om hur författarna levde.

Tidsperiod: 5 veckor (vecka 14-19)

Det innebär att vi kommer att studera

  • de tre olika epokerna upplysningen, romantiken och realismen
  • olika genrer och stiltypiska drag
  • författare verksamma under de olika epokerna
  • vad får man och vad får man inte göra när man skriver och använder bilder på Internet

        Så här ska vi nå målen

  • Föreläsningar om olika epoker
  • Titta på informationsfilmer om olika epoker
  • Diskussioner på litteraturbloggen (www.treepoker.blogspot.se)  samt i samtalsgrupper
  • Läsa klassiker och analysera dem - enskilt och i samtal med andra
  • Diskussioner i grupper om nätetik
Följande förmågor tittar jag på under detta arbetsområde

  • Analysförmåga: hur du kan diskutera litteratur och tolka budskap i olika texter
  • Metakognitiv förmåga: hur du kan resonera och diskutera om din klassiker utifrån den tidsperiod den framkommit i
  • Begreppslig förmåga: hur du kan koppla din klassiker till dess författare och hur denne påverkats av den tid den levde under
  • Kommunikativ förmåga: hur du kan samtala och framföra egna åsikter - både i tal och skrift
  • Procedurförmåga: hur du kan anpassa dina texter och ditt språk efter texttyper, språkliga normer och strukturer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar